۱۳۸۸ دی ۳۰, چهارشنبه

آموزش ساختن قایق چوبی در تری دی مكس

سلام
در این آموزش شما میتونید یه قایق چوبی بسازید كه با خلاقیت خودتون میتونید چیزای دیگه هم با توجه به نكات ار آموزش بسازید.


اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 800x600 است.

در این آموزش می خواهیم با فرمان loft از مجموعه ابزار Compound بیشتر آشنا شویم . به کمک این ابزار می توان به شیء های ۲d با توجه به مسیرهای مختلف حجم داد و آنها را تحت ویرایش های مختلفی قرار داد .
۱ – ابتدا به چندین line باز و بسته نیاز داریم .

۲ – در شکل بالا ما یکی از خطوط بسته را مرجع قرار داده و عملیات loft را بر روی آن انجام می دهیم .
برای شروع من از Line نشان داده شده در شکل استفاده کردم .
آن را انتخاب می کنم و فرمان loft را از قسمت geometry>compound Object انتخاب می کنم .

۳ – از قسمت تنظیمات loft فرمان get path را انتخاب می کنم و سپس بر روی line باز که حکم طول قایق را دارد کلیک می کنم تا جسم من شبیه زیر در بیاید .

۴ – به قسمت modify می روم ، از قسمت تنظیمات loft زیر شاخه Deformations را انتخاب می کنم تا جزئیات آن باز شود . سپس بر روی گزینه fit کلیک می کنم تا پنجره مربوطه آن باز شود .
اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 740x309 است.

۵ – از منو ابزار بالایی آن ابزار make symmetrical را از حالت انتخاب در می آورم ، به نمای top در صفحه نمایش می روم تا انتخاب شود . سپس در پنجره fit گزینه display Y axis را به حات انتخاب در می آورم . توجه کنید در پنجره های Deformations ما می توانیم برای هر یک از محورهای مختصات تصمیم گیری کنیم . مثلاً برای محور Y می خواهم از یک line بسته استفاده کنم تا جسم من در امتداد Y شبیه آن شود . خوب پس از انتخاب محور Y بر روی ابزار get shape (سمت راست پنجره ، شبیه یک دست است ) کلیک می کنم و سپس line بالایی که حکم بغل قایق را دارد را انتخاب می کنم .
اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 929x630 است.

۶ – همانطور که دیدید بغل قایق ما آماده شده است .
فرمان fit که از اسم آن نیز پیداست همین وظیفه را دارد که نماهای طول و عرض و ارتفاع را با خواسته های ما فیت کند .
خوب حار بر روی محور X ها کار می کنیم . همانند قبل از قسمت ابزارهای fit محور X ها را در حالت انتخاب در می آوریم و اینبار line آماده شده برای این محور را انتخاب می کنیم .
(تذکر : وقتی برای یک محور یک Line انتخاب می کنید شکل تهیه شده در پنجره Fit قرار می گیرد . برای مثال برای محور Y ها شکل انتخابی در پنجره Fit قرار گرفته ، حال با انتخاب محور X ها سیستم منتظر دریافت شکل می باشد . تا خط صاف کنونی خود را با شکل داده شده وفق دهد .
اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 920x621 است.

۷ – خوشبختانه برای قسمت Deformations ابزارهای مختلفی برای اعمال تغییرات در نظر گرفته شده است . برای مثال می توانیم از فرمان scale می توان برای تغییر شکل جاهای مختلف مدل استفاده کرد . در اینجا من نیاز دارم عقب قایق را ( برای واقعی تر جلوه دادن آن ) کمی بزرگتر کنم . برای این کار از فرمان Scale استفاده می کنم . پنجره آن را باز می کنم تا با کمی جابجا کردن خط تنظیم آن عقب قایق را کمی بزرگتر کنم .
اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 927x623 است.

۸ – خوب در این قسمت کار ما با فرمان loft به پایان رسید ، از این قسمت به بعد به تنظیمات editable poly می رویم تا بر روی مدل خود با آزادی بیشتری کار کنیم . در ابتدا می خواهیم پالیگانهای سطح رویی انتهایی قایق را حذف کنیم تا محفظه ای باز شود .


۹ – برای اینکه نشان دهیم قایق از جنس چوب است نیاز داریم در قسمت مدل سازی کمی آن را توپر ( کلفت ) نشان دهیم تا اینکه فقط به رنگ آمیزی اکتفا کنیم .این کار را به کمک shell از قسمت modifier انجام می دهیم . آن را با تنظیمات زیر به مدل خود نسبت دهید .

۱۰ – دوباره از تنظیمات edit poly برای اضافه کردن جزئیات به مدل خود استفاده می کنم

مدل خود را در یک صحنه قرار می دهم ، رنگ آمیزی می کنم و رندر نهایی را می گیرم . رندر نهایی را کمی با عجله گرفتم ، چون وقت زیادی برای آن نداشتم .
اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 800x600 است.


هیچ نظری موجود نیست: